Bencze Éva

  Pedagógus-mentálhigiénikus végzettségemmel jó néhány munkaterület megismerésére, kipróbálására nyílt lehetőségem, de a tanítás, a mások segítése végig kíséri pályámat.

A tanítás mellett, a mentálhigiéné (lelki egészségvédelem) a fő tevékenységem. Mentálhigiénés tanácsadás, önismeret, személyiség fejlesztés, kommunikáció, konflkituskezelés, kiégés megelőzése, stresszkezelés, sztereotípiák-előítéletek, a nevelés, önmagunk nevelése, fejlesztése, és az egészségnevelés témájában igyekeztem elmélyültebb ismereteket szerezni, melyet egyéni és csoportos foglalkozások, képzések, tréningek, beszélgetések keretében igyekszem továbbadni másoknak.

Ahhoz, hogy a tapasztalataimat és ismereteimet minél nagyobb eredménnyel tudjam hasznosítani, újabb és újabb módszer elsajátításával igyekeztem bővíteni szakmai repertoáromat. Biológia szakosként nagy érdeklődést tanúsítottam mindig is az agy működésének és szerepének. Gyakran foglalkoztatott az a kérdés: Minden az agyban dől el?

Így ennek megfelelően tudatosan tanultam meg az autugén tréninget (AT), mely egy relaxációs technika és segít pl. a stressz, a feszültség oldásban…

A neuro-lingvisztikai programozás (NLP) módszerével is a gondolatainkat, a nyelvi kifejezésmódunkat, az idegrendszert használjuk fel a változásra, a változtatásra. Lehetőség a probléma-megoldáshoz, a teljesítmény (szellemi és fizikai) növeléséhez…

A neurofeedback tréning is nagyszerű lehetőséget ad a fejlődésre. Az agyhullámok „tréningezésével” erősíthetö a figyelem, a koncentrálóképesség, a vielkedésünk, hozzáállasunk, segítséget nyújthat az alvásban, fejfájásokban, a tanulási zavrokban…

Mindig is szerettem az izgő-mozgó eleven gyerekeket, az olyanokat, akikkel sokan nem tudtak mit kezdeni. A gyerekneveléssel kapcsolatos témában is igyekeztem mélyebb ismereteket szerezni. Így leltem rá fontos gondolatokra, új szemléletmódra, melynek továbbadására ma is készen állok.

Nagy, az életben szerzett tapasztalattal, többféle szakmai módszerrel felvértezve várom, ha szeretné kihasználni erősségeit és megismerni a fejlesztendő területeit, ha kész a változásra, a változtatásra, a fejlődésre !

Várom, ha szeretné:

  • szellemi és fizikai képességét növelni, teljesítményét fokozni, csúcsteljesítményt elérni
  • tanulási képességét fejleszteni
  • memóriáját, figyelmét,koncentrációs képességét javítani
  • erősíteni önbizalmát, személyiségét, motivációját, gondolkodását, viselkedését, szociális és kommunikációs készségét fejleszteni
  • növelni szeretné kreativitását, szervezőkészségét
  • csökkenteni, megszüntetné félelmeit, szorongásait, stresszes életmódját
  • elege van az alvászavaraiból, fejfájásaiból, testsúly problémáiból
  • oldaná, szeretné elkerülni a leblokkolást
  • megszabadulna krónikus fárdtságától, kiegensúlyozottá válna
  • gyermeke neveléséhez szeretne segítséget, módszereit bővítené
  • ADHD (figyelem és viselkedési problémák), asperger-szindróma,tanuiási problémák (dislexia,discalculia stb.) és egyéb nehezítő tényezők vannak az életükben

Elérhetőségek: 06-30-412 0030

agytantura@gmail.com

https://agytantura.health.blog./

 

NEUROFEEDBACK

Tudtad? Minél többet használod az agyad annál hatékonyabban fog működni.

Agyunkra jellemző, hogy minél többet “edzük”, annál hatékonyabban működik. Így ha megfelelően trenírozzuk egységnyi idő alatt pontosabb és gyorsabb munkavégzésre lesz képes.

Kiegyensúlyozottabb agyműködéssel kevesebb mentális energiát használunk az eredmények eléréshez és a lelki egyensúlyt is könnyebb megtartani. Ebben segít a neurofeedback.

 

Mi történik pontosan neurofeedback tréning során?

 

 

 

 

 

Milyen pozitív hatásai vannak a tréningnek? A neurofeedback előnyei:

  • Érzelmi stabilitás
  • Önismeret fejlődése
  • Figyelem javulása
  • Memória edzettebbé válása
  • Stressz és szorongás tüneteinek csökkenése, megszűnése
  • Alvás mélyülése, javulása
  • Fáradékonyság csökkenés
  • Autisztikus tünetek csökkenése
  • ADHD javulása
  • Teljesítményfokozódás
  • Tanulási nehézségek oldódása
  • Energikusabb, összeszedettebb személyiség
  • Megnövekedett kreativitás

 

Mikor nem javasolt a neurofeedback tréning?

Mint minden módszer esetében itt is vannak olyan agyhullám mintázattal és agyműködéssel élők, akik számára ez a módszer nem megfelelelő. Nem kell aggódni azonban, hiszen ezt felismerhetjük akár a mérés során vagy ha a mért értékek alapján jól tréningezhetőnek bizonyul kb. a 4-6. alkalomra már látjuk, hogy megtörténik-e a kívánt elmozdulás. Amennyiben nem, úgy más megoldások felé orientáljuk a klienst.

A neurofeedback tréningről lépésről lépésre:

  1. Az első találkozó során átbeszéljük a megkeresés okát és a célokat, ismertetem a neurofeedback módszert és bemutatom a berendezést
  2. A második alkalommal elvégezzük a mérést
  3. A fejlesztési terv kidolgozása, átbeszélése és a tréning indulása

Hogyan fejlődik az agy a tréning során?

Rendszeres gyakorlás hatására, akárcsak az izmaink az agyunk is képes fejlődni, szerkezete és funkciója átalakul. Ezzel csökkenthetjük kellemetlen tüneteinket és javíthatjuk egészségi állpotunkat,  ugyanakkor a neurofeedback jelenleg a legkorszerűbb tanulási forma is, amely mérhetően pozitív változást eredményez az agyban. A tréning elősegíti az idegrendszer érési folyamatait, növeli az agyműködés szervezettségét, a koncentrációt, segít a feszültség megfelelő szinten tartásában így növelve a munkahelyi, iskolai, sportolói teljesítmény sikerességét.

Milyen területeken várható javulás  neurofeedback alkalmazásakor?

  • segíti a stresszel való megküzdést
  • javítja a figyelmi folyamatokat
  • csökkenti a fáradékonyságot
  • segíti a tanulási folyamatot
  • elősegíti a pihentető alvást
  • facilitálja a változást
  • csökkenti a feszültségeket
  • rejtett erőforrásokat szabadít fel
  • fókuszálja a tudatot
  • eredményesebb működést hoz létre
  • lehetővé teszi a csúcsteljesítményt
  • megszünteti a fejfájást

Hogyan zajlik a neurofeedback tréning?

  • A neurofeedback készülékkel monitorozzuk az agy aktivitását erről visszajelzést adunk különböző   formában  (kép, hang) egy képernyőn keresztül a visszajelzés segítségével megtanulható, hogyan  befolyásoljuk agyhullámainak működését.
  • Egészen pontosan a fejbőrre egy pici zselés anyaggal érzékelőket rögzítük, (ezek borsónyi tappancsok), ezek az információk az EEG készüléken keresztül a számítógépbe jutnak és a képernyőn láthatóak. A tréner ezekkel az értékekkel dolgozik.
  • A kliens természetesen megnézheti saját agyhullámait, de a tréning során nem a hullámokat, hanem egy képernyőn animációt, filmet néz, laza, kényelmes pózban.
  • A tréning során semmiféle beavatkozás nem történik az agyba vagy a szervezetbe. Nem juttatunk be sem anyagot, sem elektromosságot. A változást egyedül a képernyőn látható visszajelzések – pl. a kép elhalványodása, összezsugorodása vagy az animáció megtorpanása –  eredményezik.
  • A tréner folyamatosan elérhető a kliens számára és bármilyen igény azonnal jelezhető. Kisebb gyermekek esetén a szülő is jelen lehet, nagyobbaknál az ismerkedés és kezdeti időszakban ez szintén működőképes, később azonban érdemes a szülőnek kint várakoznia.
  • A tréning befejeztével “leszereljük” az elektródákat és a zselét eltávolítjuk a fejbőrről és a hajból. Rövid visszajelzést kérünk és adunk a tréningről és megállapodunk a továbbiakban.https://agytantura.health.blog/neurofeedback-2/

 

Neurofeedback

 

Figyelemzavar felnőttkorban

A figyelemzavar, (AttantionDeficit Desorder, ADD) érintheti a gyermekeket és a felnőtteket egyaránt. Bár akik ma felnőttek, azok esetében a gyermekkorban még nem igen diagnosztizálták a problémát ADD-ként. Az viszont tény, hogy akik gyermekkorban figyelemzavaros problémákkal küzdöttek, azok nagy valószínűséggel felnőtt korban is érintettek lehetnek.Kezelés hiányában felnőtt korra is maradhatnak tünetek, melyek életvezetésében, személyes életük sikerességében nehézséget jelenthet, akár pszichés zavarokat is okozhat. Az eltérés  felismerésével, még felnőttkorban is van lehetőség a kezelésére, mely jelentősen csökkentheti a  tüneteket.

A statisztika szerint a felnőtt lakosság 4% -a él figyelemzavarral, miközben nincs róla tudomása, csak azt érzékeli, hogy valami nincs rendben és/vagy természetesnek veszi, hogy ő ilyen és kész.

A  figyelemzavaros felnőttek vizsgálatával foglalkozó nebraskai Egyetem professzora, Dr. Martin W. Wetzel megállapításai szerint

  • kevesebbet keresnek, mint a nem figyelemzavaros társaik
  • gyakrabban szenvednek balesetet
  • nagyobb eséllyel fordul elő esetükben a “véletlenszerű” terhesség
  • és a szenvedélybetegség
  • gyakoribb, hogy nem fejezik be megkezdett tanulmányaikat

A figyelemzavart fontos lenne időben diagnosztizálni, mert a rá jellemző problémák, mint  rizikó faktorok folyamatosan jelen vannak és számos egyéb, a személyiség normál működését korlátozó, akadályozó helyzeteket teremthet. Önértékelési, önbecsülési problémákat, szorongást, stresszt, feszültséget eredményezhet, melyek, beilleszkedési nehézséget, szociális kapcsolati és viselkedési zavart stb. okozhatnak.

A kezeletlen eseteknél a lelki problémák  megnehezíthetik az érintettek  és a környezetük boldogulását, életét is.

A legfontosabb már gyermekkorban felismerni a problémát és a leghatékonyabb módszert alkalmazni, de ha ez elmaradt, még a felnőttkorúak számára is létezik eredményes módszer.

Nagyon hatékony módszer pl. a figyelemzavar kezelésére mind a gyerekek, mind pedig a felnőttek esetében a neurofeedback tréning.

A neurofeedback tréning során felmérik az agyhullám tevékenységet. A kutatások során azt figyelték meg, hogy azok akik figyelemzavarral küzdenek, jellegzetes az agyhullám mintázatuk. Az EEG készülék segítségével megállapítható, hogy az agyhullámok működése mennyiben tér el az optimálistól. Amennyiben jelentős az eltérés, a tréningek során az agy rátaníthatók az optimális működésre.

A kutatások során figyelték meg, hogy nemcsak az agyhullám mintázatuk hasonlóak, hanem  jellemző tulajdonságokkal is rendelkeznek:

  • a magán élet és a munka frontján is nehezen teljesítenek, nehezükre esik a feladatok elvégzése, gondot jelent odafigyelni arra amit csinálnak
  • ingerlékenyek, gyakran indulatosan reagálnak
  • nehézséget jelent számukra az egyhangú, időt igénylő feladatok elvégzése, főként, ha az távol áll az érdeklődési körüktől, nem éppen a kedvenc témájuk
  • folyamatosan halogatják a feladatokat, mindent az utolsó percre hagynak, majd kapkodnak
  • a beszélgető partnerük szavába vágva, ők fejezik be a társuk mondatait
  • a lakásban levetett, szétszórt ruhák, mosatlan edények, szennyes ruhák kupacban, rendetlen íróasztal
  • elfelejtik a találkozásokat, kétszer mennek vissza, hogy bezárták az ajtót, kikapcsolták a gázt, stb.
  • gyakran veszítik el a dolgaikat, folyton keresnek valamit pl. kulcs, telefon
  • gyakran szegik meg a szabályokat, nagy bennük ellenállás az utasításokkal szemben
  • partner kapcsolataikban és munkájukban nem kitartóak, gyakran váltanak
  • már gyermekkorukban sem tudtak rendesen odafigyelni, koncentrálni
  • nehézséget jelent kikapcsolni, kikapcsolódni, ellazulni, pihenni, folyton csinálniuk kell valamit

Nézze meg a felsorolt jellemzőket és amennyiben több, önmagára jellemzőt talál, keressen fel szakembert, pl. neurofeedback trénert

Figyelemzavar felnőttkorban